خرید | فروش | قیمت سنگ تکاب در مازندران

خرید | فروش | قیمت سنگ تراورتن تکاب در استان اصفهان و مازندران بابل ساری چالوس آمل و ...

خرید | فروش | قیمت سنگ تکاب در مازندران

خرید | فروش | قیمت سنگ تراورتن تکاب در استان اصفهان و مازندران بابل ساری چالوس آمل و ...

چرایی نوسان قیمت در سنگ ها

پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ

چرایی نوسان قیمت در سنگ ها

بررسی و چگونگی دلایل بالا و پایین بودن قیمت سنگ ها

سنگ ساختمانی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز هستند. سنگ ها به دلیل قابلیت های بسیار زیادی همچون مقاومت بالا، مقاومت سایشی، فشاری و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، تنوع در رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و ... بسیار مناسب برای ساخت قسمت های مختلف ساختمان هستند.

از این محصولات می توان در ساخت دیوار داخلی ساختمان، نماسازی، کفپوش واحدها، پلکان و تزئینات داخلی استفاده نمود.

سنگ های ساختمانی تنوع بسیار زیادی دارند و می توان از انواع انها به سنگ تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ مرمر، سنگ چینی و بسیاری دیگر اشاره نمود.

چرایی نوسان قیمت سنگها

با وجود ویژگی های بسیار زیادی که سنگ های ساختمانی دارا می باشند، مشکلات مختلفی در استفاده از انها موجود می باشد. یکی از مشکلاتی که در بحث سنگ های ساختمانی وجود دارد نوسان قیمت در بین انواع انها می باشد. این نوسان قیمت در سنگ ها استفاده از برخی از انها را برای پروژه هایی با بودجه کم ناممکن ساخته است. توجه به انتخاب سنگ بر حسب بودجه و نیاز یکی از مساولی است که در صنعت ساخت و سازی بسیار پر اهمیت می باشد.

در این متن ما به شما کمک می کنیم تا دلایل بالا و پایین رفتن قیمت سنگ ها بررسی کرده و بر حسب این دلایل و بودجه ای که برای پروژه خود در نظر گرفته اید نسبت به خرید سنگ اقدام نمایید:

  •  رنگ سنگ:

یکی از دلایل نوسان قیمت سنگ رنگ آنها است. برخی از رنگ های سنگ مانند سفید و یا سیاه یکدست و بدون رگه و یا برخی از رنگ های کمیاب از قیمت بالاتری نسبت به دیگر سنگ ها برخوردار هستند. برای مثال سنگ تراورتن عباس آباد درجه سوپر و ممتاز از قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع تراورتن برخوردار می باشد و این به دلیل رنگ سفید و یکدست آن می باشد و یا گرانیت مشکی نطنز به دلیل رنگ کاملا مشکی و یکنواختی که دارد از قیمت بالایی برخوردار می باشد.

 

  • برند:

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت سنگ ها برند آن می باشد. برخی از برندها مثل سنگ مرمریت جوشقان، تراورتن حاجی آباد و مرمریت دهبید از قیمت بالایی برخوردار است و این نه تنها به دلیل ظاهر منحصر به فرد و ویژگی های خوب آنها بلکه به دلیل نام مطرحی که در بازار سنگ دارا می باشند نیز است.

  • کیفیت ساب و برش:

ساب و برش یکی دیگر از دلایل نوسان قیمت در سنگ های ساختمانی می باشد. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دلیل آن این است که عدم توجه کافی در هنگام ساب و برش می تواند سبب ناهموار شدن سطح سنگ و یا کج شدن لبه سنگ ها گردد که این ظاهر سنگ را دچار خرابی می کند. اما باید دانست که سنگ هایی که با دقت و توجه برش داده نشده اند و انرژی و زمان کمتری برای فرآوری آنها صرف شده است از قیمت پایین تری نسبت به سنگ های برش خورده، منظم و گونیا برخوردار هستند.

در واقع هر چه دقت و انرژی بیشتری صرف برش و ساب سنگ گردد و سنگ تمیز تر و یکدست تر ارائه شود قیمت آن نیز بالاتر می رود.

علاوه بر دقت و توجه یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ به دلیل برش و ساب استفاده از دستگاه های برش مختلف است. در ایران سنگ های ساختمانی به وسیله دو دستگاه اره بر و قله بر برش داده می شوند و به دلیل اینکه دستگاه قله بر از قیمت بالاتری نسبت به اره بر برخوردار است در نتیجه قیمت سنگ برش خورده به وسیله اره بر نیز بیشتر از سنگ برش خورده به وسیله قله بر می باشد.

  • میزان عرضه و تقاضا:

یکی از دلایل بسیار مهم در نوسان قیمت سنگ های ساختمانی میزان عرضه و تقاضا در بازار سنگ می باشد. در حقیقت هنگامی که میزان تقاضا از یک نمونه سنگ در بازار زیاد می شود و به طبع تعداد سورت های موجود از آن سنگ کاهش می یابد در نتیجه سنگ نایاب شده و قیمت آن افزایش می یابد و بالعکس اگر میزان تقاضا از نمونه ای سنگ کاهش یافته و در نتیجه آن تعداد سورت های موجود از آن سنگ افزایش یابد، قیمت سنگ نیز کاهش می یابد.

میزان عرضه و تقاضا یکی از عواملی است که نه تنها بر قیمت سنگ بلکه بر قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر و حتی کالاهای مختلف تاثیرگذار می باشد.

  • میزان ضخامت و سایز سنگ:

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ ضخامت و سایز آن می باشد. برای مثال قیمت یک ورق اسلب بسیار بیشتر از یک ورق گیوتین می باشد و یا یک سنگ با ضخامت 20 سانت از یک سنگ با ضخامت 10 سانت گران تر است.

  • درجه بندی سنگ:

درجه های مختلف یک سنگ می تواند بر قیمت انواع مختلف از یک سنگ تاثیرگذار باشد. برخی از سنگ های ساختمانی دارای درجه های سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو هستند و به همین دلیل قیمت های مختلفی دارند. برای مثال قیمت یک سنگ درجه ممتاز از تراورتن ها به دلیل عدم وجود ناخالصی و کمتر بودن رگه ها و موج ها در سطح سنگ بالاتر از یک سورت سنگ تراورتن با درجه دو می باشد.

  • سورت بندی سنگ:

و در نهایت سورت سنگ ها از دیگر عوامل موثر بر نوسان قیمت سنگ ها می باشد. بر این اساس هر چه دقت در سورت بندی یک نوع سنگ افزایش یابد، سنگ به دست آمده یکدست تر ارائه می شود و به دلیل نیروی زیادی که برای این دقت صرف شده است قیمت سنگ سورت شده دقیق بیشتر از سنگ سورت شده به صورت نامنظم می باشد.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۳
اندیشه فرزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی